Thursday, February 12, 2009

Solat Istikharah


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani

Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka
tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu dan jika Dia mengecewakan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri.
(Surah Al-Imran: Ayat 160)


Solat Istikharah dilakukan apabila kita ingin petunjuk dari Allah dalam melakukan pilihan. Selalunya solat ni dilakukan bila pilihan yang ingin kita buat masih samar, walaupun kita dah consult our partner, parents, friends..etc.

InsyaAllah, kita akan diberikan petunjuk oleh Allah dengan cara yang mungkin tidak kita sangka (selalunya orang bergantung pada mimpi..but not all of us akan dapat petanda dalam mimpi). Bersangka baiklah kepada Allah..He will always there to guide you. He knows what is the best for you.

Kita hanya merancang tapi Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Sometimes, apa yang kita rasa baik untuk diri kita sebenarnya xbaik dan apa yang kita rasa xbaik untuk diri kita sebenarnya baik.

Cara Solat Istikharah yang i know, boleh dilakukan 2 rakaat hingga 12 rakaat (6 salam) seelok-eloknya pada waktu malam sebelum tido dan kat bawah ni surah2 yang elok untuk dibaca dalam solat kita (kalau salah sila betuikan yer..)

rakaat 1 : Al-Fatihah (1x) & Al-Kafiruun (1x)
rakaat 2 : Al-Fatihah (1x) & Al-Ikhlas (1x)
OR
rakaat 1 : Al-Fatihah (1x) & Al-Kursi (7x)
rakaat 2 : Al-Fatihah (1x) & Al-Ikhlas (11x)

Always seek for His guidance. Berdoalah semoga Allah mantapkan hati kita dalam membuat pilihan. InsyaAllah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...