Wednesday, March 04, 2009

Insan, Ingatlah!


I just started this book bertajuk Insan, Ingatlah! last night..setelah sekian lama x membaca ;) teruk sungguh. Buku ni byk mengingatkan kita tentang kematian.
Petunjuk dan peringatan wahyu Allah SWT itu laksana air yang akan menyuburkan tanaman, air akan mendatangkan faedah hanya kepada tanah yang subur, jika air disiram ke atas batu pejal pasti tidak akan mendatangkan sebarang kesan. Demikian juga petunjuk dan peringatan Allah SWT, ia hanya akan berguna apabila segala nasihat dan peringatan itu jatuh ke lembah hati yang lembut. Hati yang keras sama dengan batu pejal yang tidak mungkin diresapi air, oleh itu hati yang keras tidak mungkin dapat manfaat dari petunjuk dan peringatan wahyu itu.

Batu pejal terlalu keras tetapi hati yang keras ada kalanya lebih keras dari batu yang pejal, batu yang keras lama-kelamaan akan lekuk jika dititis air terus menerus.
Orang sering bercakap tentang rakan atau sahabat mereka yang telah kembali menyahut seruan Ilahi, si pulan telah mati dan si anu telah mati, tetapi sayangnya jarang sekali dia memikirkan bilakah kematian itu akan sampai kepada giliran dirinya. Sebelum mati itu datang, apakah persiapan yang telah dibuat?

Justeru, mati itu adalah suatu peringatan yang berguna kepada manusia.
Mr J beli this book last year kat Syarikat Jaffar Rawas, Kota Bharu Kelantan. We both suka baca tulisan Nik Abdul Aziz Nik Mat a.k.a Tok Guru.
Semoga kami dapat manfaat dari buku2 islamic mcm ni..InsyaAllah!

2 comments:

  1. very NICE book. lama jgk tak membaca... membaca satu hal.. mengamal pulak cerita lain. moga moga kita dilembutkan hati dan dirahmati olehNYA. amin amin ya rabbal alamin!!... anything part of the book is best.. why not publish it?? kitaorg pun dpt manfaat jgk.. insyaAllah!!

    btw .. thanks for sharing!!

    ReplyDelete
  2. Hope kita dpt share apa yg baik, InsyaAllah.

    Hehe..i xpandai berciter la. baru sempat baca 1st chapter jer smlm. bila baca psl menda2 mcm ni membuatkan kita pun terfikir ttg saat kematian kita..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...